Terapia pedagogiczna

(dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)

 

Terapia pedagogiczna, zwana dawniej reedukacją lub zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, to wielospecjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego trudności szkolne  nie tylko w pisaniu, czytaniu i liczeniu.Aby terapia była skuteczna prowadzi się ją w formie indywidualnej.

 

Na zajęciach przeplatane są różnorodne formy aktywności i metody pracy (np. Karty pracy, gry dydaktyczne, zabawy ruchowe z elementami SI, mnemotechniki).

 

Trudności objęte terminem dysleksja mogą występować w kilku formach:

  • dysleksja (w rozumieniu wąskim) specyficzne trudności w czytaniu,
  • dysortografia – specyficzne trudności o opanowaniu poprawnej pisowni (szczególnie ortograficznej),
  • dysgrafia – trudności w opanowaniu czytelnego pisma,
  • dyskalkulia-trudności matematyczne.

 

Trudnościom szkolnym często towarzyszą także trudności wychowawcze, zaburzenia aktywności, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji społecznych. Terapia pedagogiczna stwarza dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju.

 

Objawy ryzyka dysleksji są możliwe do rozpoznania na podstawie uważnej obserwacji dziecka, którą można prowadzić zgodnie z listą objawów ryzyka dysleksji opracowaną przez prof. M. Bogdanowicz. – (Skala Ryzyka Dysleksji – dostępna na stronach PTD).
 

Terapia dobierana jest indywidualnie do trudności dziecka.