Tajemniczy Ogród

Gabinet edukacyjny, terapeutyczny - Ząbki


3 marca co roku obchodzony jest Światowy Dzień Słuchu

3 marca co roku obchodzony jest Światowy Dzień Słuchu . W związku z tym chciałabym Państwu przybliżyć informacje dotyczące tzw. percepcji i uwagi słuchowej. Z własnego doświadczenia szkolnego i gabinetowego wiem, że coraz więcej dzieci ma z tym problemy.

 

1. PRAWIDŁOWE SŁYSZENIE. SŁYSZENIE A SŁUCHANIE

Słyszymy nie tylko uszami, ale istotną rolę w tym procesie odgrywa MÓZG, dlatego coraz częściej zdarzają się dzieci, które mają prawidłowy słuch fizyczny i jednocześnie różnorodne problemy słuchowe.


(Za prawidłowy odbiór wrażeń akustycznych odpowiedzialne są obwodowe i ośrodkowe struktury w centralnym układzie nerwowym)


SŁYSZENIE - proces bierny, zależy od stanu narządu słuchu.


SŁUCHANIE (UWAGA SŁUCHOWA) - proces złożony, aktywny i celowy.


Dziecko odbiera dźwięki (z prawidłowym słuchem fizycznym), ale mózg ich nie identyfikuje, nie różnicuje itp.


DZIECKO SŁYSZY, ALE NIE SŁUCHA


OKOŁO 40-50% DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE MA ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHU

 

2. CAPD LUB APD - centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego

Nie ma 1 czynnika wywołującego CAPD. Czynniki ryzyka to:

  • nieprawidłowości w życiu płodowym lub okołoporodowym np. niedotlenienia,
  • we wczesnym dzieciństwie np. zapalenie opon mózgowych, toksyny, urazy ośrodkowego układu nerwowego,
  • opóźnione dojrzewanie układu nerwowego ( np. brak właściwej stymulacji słuchowej, zbyt długi czas spędzony przed ekranem telewizora, komputera, telefonu itp.),
  • deprywacja słuchowa na skutek częstych katarów, przeziębień, alergii, zapaleń ucha środkowego, wysiękowych zapaleń ucha (one nie bolą, dlatego czasami przechodzą niezauważalnie), przerośnięte migdałki.

 

3. CO POWINNO RODZICA ZANIEPOKOIĆ (przykłady)

  • Trudności z lokalizacją dźwięku - blisko, daleko, z lewej, prawej strony,
  • nadwrażliwość słuchowa,
  • kłopoty z rozumieniem mowy w hałaśliwym środowisku np. w klasie, w czasie przerwy, na placu zabaw,
  • nadmierne zmęczenie lub przeciwnie odreagowywanie po czynnościach wymagających uważnego słuchania - dziecko albo się „pokłada„ , albo „wariuje”,
  • problemy z uczeniem się, z pisaniem ze słuchu, nauką języków obcych, rozumieniem przeczytanego tekstu,
  • trudności z wykonywaniem poleceń ustnych, rozumieniem złożonych poleceń,
  • krótki czas skupiania uwagi,
  • kłopoty z zapamiętywaniem informacji i utrzymaniem ich w długotrwałej pamięci,
  • konieczność powtarzania słów, poleceń,
  • brak wiary w siebie, nieśmiałość.

PEŁNĄ DIAGNOZĘ NAJWCZEŚNIEJ ROBI SIĘ RACZEJ U OSÓB 6-7 LETNICH - wtedy kończy się dojrzewanie układu słuchowego. Wcześniej też przeprowadza się testy, ale mówi się raczej o ryzyku CAPD. Podobnie jak z dysleksją i ryzykiem dysleksji (do kl.3 stwierdza się raczej ryzyko).

 

4. DIAGNOZA- KRÓCIUTKO

  • Najlepiej konsultacja audiologiczna, foniatryczna,
  • jeśli słuch fizyczny jest prawidłowy – ocena wyższych funkcji słuchowych np. testy rozdzielnouszne, czasowe, rozumienie mowy w szumie itd.,
  • podsumowanie przez terapeutę, wnioski, dostosowanie terapii do występujących problemów.

 

5. PROFILE KLINICZNE WG. A. SENDERSKIEGO

a) Deficyty fonologiczne

Trudności w czytaniu i pisaniu, różnicowanie głosek, wady wymowy, budowanie dłuższych wypowiedzi.

 

b) Zaburzenia uwagi słuchowej i słyszenia w hałasie

Trudności słyszenia i rozumienia mowy w hałaśliwych miejscach, w szumie np. na lekcji, w sali gimnastycznej (pogłos), w sytuacji, gdy mówi kilka osób naraz, trudności w rozumieniu szybkiej mowy, brak umiejętności ignorowania bodźców akustycznych - wszystko rozprasza - otwarte okno, spadający ołówek, ścieranie gumką, przewracanie kartek w podręczniku itp., krótka pamięć słuchowa.

 

c) Zaburzenia integracji wzrokowo-słuchowej

Długo utrzymująca się oburęczność, skrzyżowana lateralizacja np. prawe oko-lewa ręka, trudności w zadaniach wymagających współpraca lewej i prawej półkuli - czytanie, rysowanie , pisanie , taniec, trudności z prozodią mowy – deklamacje, mowa, czytanie monotonne, bez wyrazu.

 

6. RÓŻNE TRENINGI SŁUCHOWE, BIERNE I CZYNNE:

  • Stymulacja neurosensoryczna Metodą Tomatisa,
  • indywidualny trening słuchowy M. Johansena,
  • Metoda Warnkego,
  • Aktywny trening słuchowy Neuroflow,
  • dr. Neuronowski,
  • SPPS- stymulacja polimodalnej percepcji sensorycznej Skarżyńskiego,
  • Interaktywny Metronom,

itd.

Jest coraz więcej metod doskonalących uwagę i przetwarzanie słuchowe. Ja zwracam zawsze uwagę na to, kiedy dana metoda powstała, czy są aktualne badania potwierdzające jej skuteczność, czy jest udoskonalana.

 

7. Moje doświadczenia

Ukończyłam różne szkolenia dotyczące uwagi słuchowej i jestem też logopedką, terapeutą 1 st. Metody Tomatisa, terapeutą metody Warnkego oraz Providerem met. słuchowej Neuroflow.

 

Na zajęciach sensorycznych stosuję jako wspomaganie rozwoju słuchowego bierny trening słuchowy Tomatisa.

 

Osobiście bardzo odpowiada mi Metoda Neuroflow - opracowana w Polsce, dla dzieci od 4 roku życia, najpierw wykonuje się audiogram, potem jeśli jest prawidłowy słuch fizyczny przeprowadza się baterię testów, opracowuje diagnozę i jeśli jest taka potrzeba sugeruje terapię . Rodzic wykupuje dostęp do platformy z zadaniami sam lub przez terapeutę, u którego robiło dziecko diagnozę. Sesje trwają około 20 -30 minut, 3 razy w tygodniu pod opieką rodzica w bezpiecznych warunkach domowych, co często jest ważne dla tych dzieci. Zadania są podzielone na moduły, jeśli dziecko wykona coś dobrze, następne zadanie jest trudniejsze, jeśli nie to kolejne jest łatwiejsze.

 

8. Ciekawostki

System FM
- bezprzewodowe , radiowe urządzenie służące do przesyłania sygnału na odległość.
Dźwięki zbierane są przez odbiorniki na uszach dziecka.


Badania wykazują poprawę rozumienia mowy o około 53%.

 

9. Pomoc Rodzica

  • redukcja w miarę możliwości szumu i hałasu np. zamykanie okna na lekcji, w domu, odrabianie lekcji z dala od włączonego telewizora, pracującej pralki czy zmywarki itp.,
  • zwracanie uwagi, żeby dziecko patrzyło na nas, jak do niego mówimy,
  • mówimy krótko i rzeczowo - np. patrz na mnie, podręcznik str. 34, patrz na mnie, umyj zęby itd.,
  • dziecko musi powtórzyć na głos nasze polecenie,
  • na biurku - prawidłowa organizacja, brak zbędnych przedmiotów np. jedzenia, zabawek itp.,
  • skierowanie na diagnozę i terapię.

 

CAPD TO NIE ZŁA WOLA
Z TEGO SIĘ NIE WYRASTA

 

Pozdrawiam ,
Katarzyna Wapińska

 

 

HURRA, IDĘ DO SZKOŁY!

GRUPOWE ZAJĘCIA PRZYGOTOWUJĄCE DO SZKOŁY DLA DZIECI 5-7 LETNICH

 

Mamo, Tato! SPRAW ABY ROZPOCZĘCIE NAUKI W KLASIE 1 STAŁO SIĘ DLA TWOJEGO DZIECKA RADOSNĄ PRZYGODĄ, A NIE PRZYKRYM OBOWIĄZKIEM.

 

Jeśli zadajecie sobie pytania: Czy moje dziecko jest już gotowe do przyjęcia tego pierwszego, poważnego obowiązku? Czy da sobie radę? Czy sprawdzi się w roli ucznia? Czy nauka będzie fascynującym poznawaniem świata, czy nudnym, trudnym i bezsensownym zajęciem? Jak pomóc dziecku, aby osiągnęło poziom dojrzałości, jakiego wymaga szkoła?

 

Pamiętajcie, że:

Dobry start w szkole jest niezwykle ważny i przekłada się na późniejsze podejście do nauki, motywację i to czy dziecko z radością i bez większych trudności opanuje podstawy edukacji.

 

Proponuję Państwu udział w programie zajęć cyklicznych przygotowujących dzieci m.in.do nauki czytania, pisania, liczenia. Zajęcia realizowane są w trybie rocznym. Kończą się oceną dojrzałości do podjęcia nauki w szkole. Zajęcia prowadzone są w małych grupach maks. 6 osobowych.

 

Terminy

KAŻDY WTOREK  Z WYŁĄCZENIEM FERII ŚWIĄTECZNYCH I ZIMOWYCH

 

Zajęcia

  • I semestr  -wrzesień 2019 –luty 2020r.
  • II semestr  marzec - czerwiec 2020 r. II

 

Dzięki proponowanym zajęciom Twoje dziecko otrzyma wsparcie w:

  • kształtowaniu dojrzałości szkolnej( min. umiejętności przyswajania nowych pojęć , stymulowanie wytrwałości i radzenia sobie w trudnych sytuacjach, nauce wykonywania zadań wg poleceń i określonych zasad),
  • kształtowaniu kompetencji językowych, zwiększeniu zasobu słownictwa, umiejętności wypowiadania się na forum grupy, poprawnej realizacji wszystkich głosek,
  • rozwoju umiejętności szkolnych - czytania metodą glottodydaktyczną prowadzącego do czytania ze zrozumieniem, kształtowaniu umiejętności grafomotorycznych , koordynacji wzrokowo-ruchowej w oparciu o terapię ręki ( m.in. ćwiczenia usprawniające dłoń, palce, przyjmowanie prawidłowej pozycji przy pisaniu, prawidłowy chwyt pisarski, ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej, słuchu fonematycznego, edukację matematyczną -rozwijanie dociekliwość dzieci, rytmy, działanie na zbiorach,  liczenie, mierzenie, ważenie, układanie i rozwiązywanie zadań z treścią, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych,
  • poprawienie um. koncentracji i pamięci symultanicznej i sekwencyjnej,
  • rozwijaniu umiejętności przestrzennych i technicznych (lepienie z różnych mas plastycznych, tworzenie dzieł z papieru, kartonu, tkaniny, malowanie palcami, pędzlami, patykami, rysowanie na kartonie, papierze, płótnie, wykorzystywanie kredek, flamastrów, farb, tuszu, akwareli, świec,
  • ocena gotowości szkolnej (prognoza w lutym, ostateczna realizowana w maju i w czerwcu),
  • nauka relacji w grupie rówieśniczej-kształtowaniu postaw społecznych- opanowywanie złości, agresji, w zabawie nie reagowanie impulsywnie, nie wybuchanie płaczem, nie okazywanie lęku, poczucie przynależności do grupy, preferowanie zabawy z rówieśnikami nad chęcią przebywania blisko nauczyciela lub innej osoby dorosłej w stopniu utrudniającym zabawę i naukę w grupie, nie zniechęcanie się szybko napotkanymi trudnościami; uczenie samodzielności,  poczucia obowiązku i odpowiedzialności za siebie (np.: nie ma ochoty, ale rozwiązuje zadanie samodzielnie, bo wie, że powinno).

Zajęcia dla 5-7 latków wybierających się do klasy 1

Przykładowy konspekt zajęć dostępny w gabinecie – konsultacje po wcześniejszym umówieniu tel.  (722-324-222) są bezpłatne. Można wtedy zadać różne pytania dotyczące rozwoju dziecka , podzielić się obawami. To spotkanie nie zobowiązuje do zapisania dziecka na zajęcia.

 

Czas trwania – 12 spotkań po 45 min.

Termin- sobota

 

CZY MOJE UKOCHANE DZIECKO JEST PRZYGOTOWANE DO SZKOŁY?

Mamo, Tato!

Zbliża się  moment  zapisania dzieci do klasy pierwszej. Nigdy nie jest to łatwe.  Znani mi rodzice 6-latków martwią się , czy nie za wcześnie, czy nie skrócą okresu beztroskiego dzieciństwa, rodzice 7-latków zastanawiają się, czy ich dziecko jest dobrze przygotowane, aby zacząć uczyć się czytać, pisać , liczyć. Trudno się zdystansować , kiedy myślimy o naszym ukochanym dziecku. Radzę porozmawiać o tym z nauczycielem w przedszkolu, który opiekował się naszą pociechą w ostatnim czasie . W szczególnych przypadkach np.przy znacznym opóźnieniu mowy czy znacznych  trudnościach intelektualnych można zgłosić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Jestem nauczycielem uczącym w szkole podstawowej, terapeutą Si, reedukatorem i logopedą od wielu lat i zdobyta wiedza oraz doświadczenie umożliwiają mi poprowadzenie dla Państwa  dzieci zajęć rozwijających m.in.umiejętności poznawcze,manualne,  uwagę , kompetencje emocjonalne i społeczne. Po  zajęciach będę dzieliła się swoimi spostrzeżeniami , uwagami dotyczącymi dzieci , dawała wskazówki do ewentualnych ćwiczeń w domu.

Poniżej zamieszczam garść informacji dotyczących rozwoju dziecka, może się Państwu przydadzą.

Pozdrawiam serdecznie

Katarzyna Wapińska

 

„Dziecko rozpoczyna szkołę z całym bagażem swoich dotychczasowych doświadczeń, umiejętności i przyzwyczajeń. Wyznaczają one poziom jego gotowości do nauki w szkole i w pewien sposób warunkują osiągnięcia na tym pierwszym etapie edukacji...

... Funkcjonowanie dziecka sześcioletniego lub siedmioletniego w placówce nie jest warunkowane jedynie przez poziom jego umiejętności, ale również przez jego kompetencje społeczne i emocjonalne.”

Na podst. badań 6-7 –latków na starcie szkolnym

Instytutu Badań Edukacyjnych 2014 r.

 

Dojrzałość szkolna
to gotowość do podjęcia przez dziecko zadań i obowiązków jakie stawia przed nim szkoła. 

Dojrzałość obejmuje: 

  • rozwój fizyczny,
  • psychiczny: emocjonalny, społeczny i umysłowy(poznawczy) ,
  • poziom opanowania umiejętności i wiadomości przygotowujących dziecko do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia.

Im pełniejsza jest ta dojrzałość, tym większa będzie gwarancja powodzenia dziecka w nauce. 

 

DOJRZAŁOŚĆ EMOCJONALNA - umiejętność kontrolowania i panowania nad własnymi emocjami, zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć.

 

Cechy dziecka dojrzałego emocjonalnie:rozstaje się z mamą, tatą  na czas pobytu w szkole

  • kontroluje swoje emocje (lęk, złość), nie uzewnętrznia ich w sposób gwałtowny,
  • wierzy w swoje umiejętności, jest pewne siebie,
  • adekwatnie do sytuacji okazuje uczucia,
  • potrafi cierpliwie czekać na swoją kolej,
  • potrafi skoncentrować się na zadaniu,
  • potrafi współodczuwać przeżycia innych dzieci,
  • reaguje prawidłowo na pozytywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce,
  • prawidłowo reaguje na niepowodzenia, uwagi nauczyciela i innych osób dotyczące niewłaściwego zachowania.

 

Cechy dziecka niedojrzałego emocjonalnie:

  • wybuchowe, drażliwe, agresywne,
  • złości się lub płacze z błahego powodu,
  • często popada w konflikty z kolegami,
  • zahamowane, zalęknione, niepewne,
  • napięte,
  • nadwrażliwe,
  • płaczliwe,
  • boi się głośniejszych uwag nauczyciela nawet, gdy skierowane są do innych dzieci.

U dzieci niedojrzałych mogą występować objawy somatyczne: bóle głowy, brzucha, bezsenność, wymioty, biegunka itp.

 

DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA
Dziecko dojrzałe społecznie:

  • prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
  • potrafi współpracować w zespole pod nadzorem osoby dorosłej,
  • przestrzega zawartych umów,
  • wykonuje obowiązki,
  • jest samodzielne (w czynnościach samoobsługowych jak ubieranie się, mycie, czesanie, stara się być samodzielne w odrabianiu lekcji, spakowaniu tornistra ),
  • wie co jest dobre, a co złe (np. że nie wolno krzywdzić innych, niszczyć cudzej własności, przywłaszczać sobie znalezionych rzeczy),
  • dobrze się czuje w nowym środowisku, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych np. dyżury,
  • zna zasady społeczne i podporządkowuje się im,
  • potrafi bawić się z innymi dziećmi,
  • potrafi bronić swojego stanowiska,
  • akceptuje, że osoba dorosła nie zawsze jest do dyspozycji dziecka,
  • partnerstwo oraz współdziałanie rozwija się intensywnie między 6-8 r.ż

Dziecko niedojrzałe społecznie:

  • potrzebuje stałej uwagi nauczyciela,
  • domaga się ciągłego wyróżniania i dąży do uprzywilejowanej pozycji w klasie,
  • może izolować się od grupy,
  • unika wspólnych zabaw z kolegami lub łatwo poddaje się dominacji kolegów,
  • wykazuje bierność,
  • jest nieśmiałe, lękliwe, małomówne.

 

ROZWÓJ POZNAWCZY 

Rozwój poznawczy obejmuje takie funkcje jak: uwaga(stopień koncentracji, czas skupienia, zdolność skupiania się na jednym obiekcie – rzutują one na przyswajanie wiedzy), pamięć, spostrzeganie(wzrokowe i słuchowe) oraz mowa i myślenie.

 

Rozwój umysłowy dziecka 6-7 – letniego:

W zakresie wiadomości o otaczającym środowisku społeczno – przyrodniczym 6-7–latek powinien:

  • mieć odpowiednie słownictwo, żeby wyrazić proste treści, opisywać obrazki zdaniami ,
  • z własnej inicjatywy zadawać pytania i odpowiadać na nie,
  • posiadać wiadomości na temat siebie i swojej najbliższej rodziny, znać nazwy zawodu wykonywanego przez rodziców i umieć wyjaśnić na czym on polega, wiedzieć ile ma lat, gdzie mieszka, jak się nazywa,
  • znać nazwy zawodów, 
  • nazywać pory roku zachowując odpowiednią kolejność.

W zakresie percepcji wzrokowej i słuchowej 6 -7– latek powinien:

  • wyodrębniać wyrazy w zdaniach,
  • różnicować głoski na początku i na końcu wyrazu,
  • dokonywać analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów,
  • złożyć obrazek z części,
  • wyodrębnić szczegóły różnicujące dwa obrazki.

W zakresie myślenia i procesów pamięciowyh 6 -7- latek powinien:

  • kojarzyć związki między kolejnymi faktami /np. w historyjkach obrazkowych/,
  • klasyfikować wg  np. koloru, kształtu  czy wielkości
  • umieć szeregować przedmioty wg długości, a zbiory wg. wielkości,
  • odtwarzać zbiory,
  • zapamiętywać polecenie wykonania kilku kolejnych czynności po kilkukrotnym powtórzeniu, 
  • zapamiętywać treść piosenki, przebieg zabawy.

 

ROZWÓJ MOWY

Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku:

  • 6-7 lat - ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
  • Po 7 roku życia, w dalszym ciągu, choć już znacznie wolniej rozwija się mowa. Ostateczną granicą jest 11 rok życia. 

 

Opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych stadiów rozwoju mowy nie powinny przekraczać 6 miesięcy, jeżeli któryś z etapów rozwoju mowy opóźnia się koniecznie należy skonsultować  się z logopedą. 

 

W zakresie przygotowania do nauki matematyki 6 -7- latek powinien:

  • liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego,
  • wyznaczać wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych,
  • ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także posługiwać się liczebnikami porządkowymi,
  • określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów,
  • wiedzieć, na czym polega pomiar długości, i znać proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą.

 

W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania 6-7 - latek powinien:

  • potrafić określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumieć polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,
  • interesować się czytaniem i pisaniem,
  • słuchać np. opowiadań, baśni i rozmawiać o nich; interesować się książkami,
  • układać krótkie zdania, dzielić zdania na wyrazy, dzielić wyrazy na sylaby; wyodrębniać głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej.

 

W zakresie sprawności motorycznej 6-7 – latek powinien:

  • mieć dobrą koordynację ruchową,
  • mieć dobrą umiejętność utrzymywania równowagi - stać na przemian na każdej z nóg z zamkniętymi oczami,
  • posiadać orientację w stosunkach przestrzennych, / różnicować stronę lewą od prawej,
  • chodzić do tyłu wzorcem stopa - palce,
  • po 6 roku życia procesy kostnienia nadgarstka oraz coraz doskonalsza kontrola nad pracą mięśni umożliwiają dziecku wykonywanie bardziej precyzyjnych ruchów koniecznych przy nauce pisania oraz wykonywaniu innych zadań manualnych.

Bezpłatne zajęcia - Gimnastyka intelektualna-matematyczna

Gimnastyka  intelektualna-matematyczna

Próbne zajęcia bezpłatne

3X lub 10 X (sobota)

Zgłoszenia tel. 722-324-222

Zniżka za dowód

Firma "Tajemniczy Ogród.edu" Pani Katarzyny Wapińskiej zgłosiła swój udział w akcji "Zniżka za dowód" i zobowiązuje się do udzielenia 20% rabatu na oferowane usługi wszystkim zameldowanym lub odprowadzającym podatek mieszkańcom miasta.

Gabinet edukacyjny powstał w celu niesienia pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju trudności szkolne nie tylko w pisaniu, czytaniu i liczeniu. Zapraszamy na zajęcia w zakresie: logopedia, zajęcia wyrównawcze, nauka czytania, matematyka inaczej, terapia Si, reedukacja, zajęcia indywidualne i grupowe.

Rabat 50%

W kwietniu pierwsze zajęcia indywidualne lub grupowe z rabatem 50%.