Terapia logopedyczna

Czym zajmuje się terapia logopedyczna?

Zajmuje się:

  • kształtowaniem prawidłowych czynności mowy u dzieci (mówieniem i rozumieniem),
  • zapobieganiem powstawaniu zaburzeń mowy na różnych etapach życia człowieka (szeroko pojęta profilaktyka logopedyczna i wczesna interwencja),
  • usuwaniem zaburzeń mowy (diagnostyką i terapią logopedyczną obejmjącą seplenienie,rotacyzm, mowę bezdźwięczną).
  • stymulowaniem rozwoju  mowy i wszechstronnym usprawnianiem funkcji mowy, oddziaływaniem na dziecko w celu pobudzenia jego aktywności słownej,
  • poprzez właściwe wzorce językowe, życzliwą postawę i atmosferę tworzeniem optymalnych warunków do rozwoju mowy,
  • usunięciem niewłaściwych form realizacji głosek i zastąpieniem ich poprawnymi, a następnie utrwaleniem kolejno w mowie kontrolowanej i spontanicznej,
  • ułatwianiem nawiązywania słownych kontaktów społecznych,
  • usuwaniem przyczyn niechęci do mówienia,

 

Diagnoza logopedyczna

 Obejmuje:

  • badanie funkcji oddychania,
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych,
  • badanie słuchu fonemowego,
  • orientacyjne badanie słuchu i pamięci słuchowej,
  • badanie wymowy pod względem poprawności artykulacyjnej,
  • sprawdzenie nadawania i rozumienia mowy.

 

Zajęcia logopedyczne

Czas i efekty terapii zależą od rodzaju i przyczyny zaburzenia lub wady. Najważniejszy w procesie terapii jest wymóg systematycznej pracy.

Pierwsze spotkanie to konsultacja podczas, której logopeda przeprowadza badanie oraz wywiad, wyniki są podstawą do ustalenia planu terapii.

Ćwiczenia logopedyczne obejmują:

  • ćwiczenia oddechowe,
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,
  • ćwiczenia emisyjno-głosowe,
  • masaż narządów artykulacyjnych oraz el. Terapii SI
  • ćwiczenia słuchowe, przede wszystkim oparte na usprawnianiu słuchu fonemowego,
  • ćwiczenia prawidłowej artykulacji (etap wywoływania głoski, następnie etapy wymowy głoski w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach,  rymowankach, wierszach, dłuższych tekstach, w mowie kontrolowanej i spontanicznej.

 

W czasie terapii terapeuta wykorzystuje różnorodne metody pedagogiczne tak, by terapia dla dziecka miała charakter zabawy i nie była zbyt obciążająca.

Rozwój mowy dziecka

Wiek Dziecka

Mowa Dziecka

2-3 miesiąc życia

Niemowlę zaczyna wydawać przypadkowe dźwięki jest to tzw. głużenie albo gruchanie.

Około 6 miesiąca życia

Około 6 miesiąca występuje faza gaworzenia,
w której dziecko powtarza dźwięki zasłyszane 
z otoczenia. Na początku tego okresu pojawią się pierwsze sylaby (ma, ta, ba, później ma- ma, ta -ta, ba -ba), które dziecko powtarza wielokrotnie, nie przypisując im jednak jeszcze żadnego znaczenia.

Około 10 miesiąca życia

Około 10 miesiąca życia pojawia się faza echolalii. Polega ona na powtarzaniu własnych 
i zasłyszanych słów, które dziecko stopniowo doskonali metodą prób i błędów. Konfrontacja powtarzanych dźwięków z otoczeniem prowadzi stopniowo do rozumienia pierwszych słów (np. mama, tata, baba)

1- 2 rok życia

Dziecko rozumie już wiele słów, wyrażeń 
i zdań, chociaż nie jest w stanie ich wypowiedzieć.

Dziecko używa wszystkich samogłosek: a, o, e, u, i, y.

Wymawia następujące spółgłoski: p, b, m, t, d, n, k, ś czasem ć, pozostałe spółgłoski zastępowane są innymi o zbliżonym miejscu artykulacji. 

Dziecko upraszcza grupy spółgłoskowe, wymawiając najczęściej pierwsze sylaby lub końcówki. 

Z końcem pierwszego roku życia pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba. 

Na tym etapie rozwoju powstają pierwsze wypowiedzi dwuwyrazowe

2- 3 rok życia

Dziecko wymawia wszystkie samogłoski w tym również nosowe ę, ą, chociaż w jego mowie mogą występować odstępstwa, np. zamiana samogłosek a-o; e-a; i-y. 

Dziecko wymawia następujące spółgłoski: 
w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, s, z, c, dz. 

Zwiększa się liczba wypowiadanych słów. 
W wieku 2 lat jest ich około 300, w wieku 3 lat ok. 1000. 

W tej fazie dziecko zaczyna posługiwać się zdaniami, które na początku składają się z 2-3 wyrazów i stopniowo stają się coraz bardziej rozbudowane, 4-5 wyrazowe.

4 - 5 rok życia

Pojawiają się głoski sz, ż, cz, dż, choć mogą być jeszcze wymawiane jak s, z, c, dz. Zaczyna się pojawiać głoska r.

5 - 6 rok życia

Utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż. 
Mowa dziecka jest w zasadzie zrozumiała. 
Głoska r powinna być już wymawiana.

7 rok życia

Dziecko powinno mieć już opanowaną technikę mówienia.

 

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek obawy związane z mową swojego dziecka zapraszam na bezpłatne konsultacje.