Terapia logopedyczna
Czym zajmuje się terapia logopedyczna?
Zajmuje się:
- kształtowaniem prawidłowych czynności mowy u dzieci (mówieniem i rozumieniem),
- zapobieganiem powstawaniu zaburzeń mowy na różnych etapach życia człowieka (szeroko pojęta profilaktyka logopedyczna i wczesna interwencja),
- usuwaniem zaburzeń mowy (diagnostyką i terapią logopedyczną obejmjącą seplenienie,rotacyzm, mowę bezdźwięczną).
- stymulowaniem rozwoju mowy i wszechstronnym usprawnianiem funkcji mowy, oddziaływaniem na dziecko w celu pobudzenia jego aktywności słownej,
- poprzez właściwe wzorce językowe, życzliwą postawę i atmosferę tworzeniem optymalnych warunków do rozwoju mowy,
- usunięciem niewłaściwych form realizacji głosek i zastąpieniem ich poprawnymi, a następnie utrwaleniem kolejno w mowie kontrolowanej i spontanicznej,
- ułatwianiem nawiązywania słownych kontaktów społecznych,
- usuwaniem przyczyn niechęci do mówienia,
Diagnoza logopedyczna
Obejmuje:
- badanie funkcji oddychania,
- badanie sprawności narządów artykulacyjnych,
- badanie słuchu fonemowego,
- orientacyjne badanie słuchu i pamięci słuchowej,
- badanie wymowy pod względem poprawności artykulacyjnej,
- sprawdzenie nadawania i rozumienia mowy.
Zajęcia logopedyczne
Czas i efekty terapii zależą od rodzaju i przyczyny zaburzenia lub wady. Najważniejszy w procesie terapii jest wymóg systematycznej pracy.
Pierwsze spotkanie to konsultacja podczas, której logopeda przeprowadza badanie oraz wywiad, wyniki są podstawą do ustalenia planu terapii.
Ćwiczenia logopedyczne obejmują:
- ćwiczenia oddechowe,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,
- ćwiczenia emisyjno-głosowe,
- masaż narządów artykulacyjnych oraz el. Terapii SI
- ćwiczenia słuchowe, przede wszystkim oparte na usprawnianiu słuchu fonemowego,
- ćwiczenia prawidłowej artykulacji (etap wywoływania głoski, następnie etapy wymowy głoski w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach, rymowankach, wierszach, dłuższych tekstach, w mowie kontrolowanej i spontanicznej.
W czasie terapii terapeuta wykorzystuje różnorodne metody pedagogiczne tak, by terapia dla dziecka miała charakter zabawy i nie była zbyt obciążająca.
Rozwój mowy dziecka
Wiek Dziecka
|
Mowa Dziecka
|
2-3 miesiąc życia
|
Niemowlę zaczyna wydawać przypadkowe dźwięki jest to tzw. głużenie albo gruchanie.
|
Około 6 miesiąca życia
|
Około 6 miesiąca występuje faza gaworzenia,
w której dziecko powtarza dźwięki zasłyszane
z otoczenia. Na początku tego okresu pojawią się pierwsze sylaby (ma, ta, ba, później ma- ma, ta -ta, ba -ba), które dziecko powtarza wielokrotnie, nie przypisując im jednak jeszcze żadnego znaczenia.
|
Około 10 miesiąca życia
|
Około 10 miesiąca życia pojawia się faza echolalii. Polega ona na powtarzaniu własnych
i zasłyszanych słów, które dziecko stopniowo doskonali metodą prób i błędów. Konfrontacja powtarzanych dźwięków z otoczeniem prowadzi stopniowo do rozumienia pierwszych słów (np. mama, tata, baba)
|
1- 2 rok życia
|
Dziecko rozumie już wiele słów, wyrażeń
i zdań, chociaż nie jest w stanie ich wypowiedzieć.
Dziecko używa wszystkich samogłosek: a, o, e, u, i, y.
Wymawia następujące spółgłoski: p, b, m, t, d, n, k, ś czasem ć, pozostałe spółgłoski zastępowane są innymi o zbliżonym miejscu artykulacji.
Dziecko upraszcza grupy spółgłoskowe, wymawiając najczęściej pierwsze sylaby lub końcówki.
Z końcem pierwszego roku życia pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba.
Na tym etapie rozwoju powstają pierwsze wypowiedzi dwuwyrazowe
|
2- 3 rok życia
|
Dziecko wymawia wszystkie samogłoski w tym również nosowe ę, ą, chociaż w jego mowie mogą występować odstępstwa, np. zamiana samogłosek a-o; e-a; i-y.
Dziecko wymawia następujące spółgłoski:
w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, s, z, c, dz.
Zwiększa się liczba wypowiadanych słów.
W wieku 2 lat jest ich około 300, w wieku 3 lat ok. 1000.
W tej fazie dziecko zaczyna posługiwać się zdaniami, które na początku składają się z 2-3 wyrazów i stopniowo stają się coraz bardziej rozbudowane, 4-5 wyrazowe.
|
4 - 5 rok życia
|
Pojawiają się głoski sz, ż, cz, dż, choć mogą być jeszcze wymawiane jak s, z, c, dz. Zaczyna się pojawiać głoska r.
|
5 - 6 rok życia
|
Utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż.
Mowa dziecka jest w zasadzie zrozumiała.
Głoska r powinna być już wymawiana.
|
7 rok życia
|
Dziecko powinno mieć już opanowaną technikę mówienia.
|
Jeśli mają Państwo jakiekolwiek obawy związane z mową swojego dziecka zapraszam na bezpłatne konsultacje.